Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2023 yılı bütçesi TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, yarın Yusufeli Barajı’nda 69 kilometre toplam yol içerisinde 56 kilometre tünel ve 2 bin 500 metre uzunluğunda viyadüklerin açılışını yapacaklarını belirterek, “Ardından Ağrı Tutak Yolu’nun ve cumartesi günü de Konya Eğiste Hadimi Viyadüğünün açılışını gerçekleştireceğiz.” dedi.
Bakan Karaismailoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Bakanlığının ve ilgili kuruluşların 2023 yılı bütçesine ilişkin yaptığı sunumda, Türkiye’nin, havalimanları toplam yolcu trafiği sıralamasında dünyada altıncı, Avrupa ülkeleri içerisinde ikinci sıraya yükseldiğini söyledi.
Karaismailoğlu, Yozgat Havalimanı ve Bayburt Gümüşhane Havalimanı projelerinin çalışmalarına hızla devam ettiklerini vurgulayarak, “Çukurova Havalimanını Yap-İşlet-Devret modeli ile hayata geçiriyoruz, imali süratle devam ediyor. Şubatta açmayı planlıyoruz. Kayseri ve Malatya’ya yeni terminal binaları kazandırıyoruz. İstanbul havalimanı bu yıl 10 ayda ağırladığı toplam 54 milyon yolcu, 351 bin uçuşu ve hizmet kalitesiyle dünyanın en düzgün havalimanları ortasında 1 numaraya yükseldi.” diye konuştu.
Karayollarında ise bölünmüş yol uzunluğunu 28 bin 816 kilometrenin üzerine çıkardıkları bilgisini veren Karaismailoğlu, 3 bin 665 kilometre bölünmüş yol inşaatının devam ettiğini söyledi.
Ülke genelinde 2003 öncesi 50 kilometre toplam karayolu tüneli bulunduğunu hatırlatan Karaismailoğlu, yarın prestijiyle su tutmaya başlayacakları Yusufeli Barajı etrafında yalnızca 56 kilometrelik tünel yaptıklarını bildirdi.
Karaismailoğlu, “Yarın Yusufeli Barajı’nda 69 kilometre toplam yol içerisinde 56 kilometre tünel ve 2 bin 500 metre uzunluğunda viyadüklerin açılışını yapacağız. Ardından Ağrı Tutak Yolu’nun ve cumartesi günü de Konya Eğiste Hadimi Viyadüğünün açılışını gerçekleştireceğiz.” sözlerini kullandı.
Toplam tünel uzunluğunu 663 kilometreye çıkardıklarını belirten Karaismailoğlu, 458 kilometre uzunluğundaki 127 karayolu tünel çalışmalarının devam ettiğini bildirdi.
“Avrasya Tüneli’nden 67,7 milyon araç geçti”
Bakan Karaismailoğlu, Marmara Bölgesi’nde oluşturulan otoyol ringinin önemli bir parçası olan 400 kilometre uzunluğundaki Kuzey Marmara Otoyolu ile transit ve yük trafiğini İstanbul-Kocaeli Sakarya şehir merkezinden uzaklaştırmış olduklarının altını çizdi.
Avrasya Tüneli’nden bugüne kadar 67,7 milyon araç geçtiğini vurgulayan Karaismailoğlu, günlük 130 bin aracın geçtiği Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve günlük 60 bin aracın geçtiği Avrasya Tüneli olmasaydı, İstanbul trafiğinin “tamamen kilitlenmiş, kıpırdamaz halde” olacağı değerlendirmesini yaptı.
Karaismailoğlu, İstanbul-İzmir Otoyolu yapılmasaydı, eski yolun kapasitesini doldurması sebebiyle, seyahat suratının saatte 40 kilometrenin altına düşeceğini ve seyahat müddetinin 8,5 saatten 14 saate çıkacağını aktardı.
Günde ortalama 55 bin aracın geçtiği Osmangazi Köprüsü yapılmasaydı, saatler süren feribot seyahatinin dahi yüzde 80’inin gerçekleştirilemeyeceğinin altını çizen Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Yol güvenliği ve kesintisiz ulaşım için gerçekleştirdiğimiz çalışmalar da araç filomuzu daima yeniliyor, vatandaşlarımızın 7 gün 24 saat inançlı ulaşımını sağlamak için özverili bir çalışma gerçekleştiriyoruz. Kısa bir vakit sonra otonom araçlarla yollarda seyretmeye başlayacağız. Biz de ulaşım planlamamızı ortaya çıkan ve gelişen teknolojik gelişmelere nazaran şekillendiriyoruz. U-ETDS Projesi ile ülkemizde karayolu taşıma faaliyetinde bulunan firmaların yaptıkları faaliyetlerin anlık olarak elektronik bir biçimde takip edilebilmesi ve kayıt altına alınabilmesi sağlanmıştır.”
“Yatırımların toplam istihdama tesiri yıllık ortalama 995 bin kişi”
Karaismailoğlu, 2003-2021 yılları arasında yapılan 183,7 milyar dolarlık yatırımlara ilişkin de “2003- 2021 periyodunda bu yatırımların GSYH’ye toplam 548,5 milyar dolar ve üretime 1 trilyon 139 milyar dolarlık tesiri oldu. Bu yatırımların toplam istihdama tesiri de yıllık ortalama 995 bin kişi olarak gerçekleşti. Yatırımlarımız sayesinde ülkemizin hem beşeri hem de maddi kaynaklarının verimli kullanılması sonucu yılda 28 milyar dolar tasarruf elde edilmektedir. Emniyetli ulaşım altyapılarıyla ölümlü kazaların azalması sayesinde yılda ortalama 13 bin 100 hayat kurtardık.” bilgilerini paylaştı.
Ulaştırma ve altyapı yatırımlarının, Türkiye üzere süratli gelişen, büyüyen bir iktisadın temelini oluşturduğunu lisana getiren Karaismailoğlu, açılışını yaptıkları her projeyle gurur duyduklarını, 10 yıllar sonrasını planladıklarını ve halka daima daha düzgününü ve yararlısını sunmak için çalıştıklarını söyledi.
Karaismailoğlu, Ulusal Yeşil Mutabakat Aksiyon planı çerçevesinde, sürdürülebilir ve akıllı nakliyecilik, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamaları ile demir yolu nakliyatının daha da geliştirilmesini hedeflediklerini tabir etti.
“Türkiye Yüzyılı”nın yapı taşını oluşturan ulaştırma dalının, lojistik, dijitalleşme ve mobilite odağında, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde “Güçlü, Büyük Türkiye” maksadına ulaşacağını vurgulayan Karaismailoğlu, şunları kaydetti:
“Ülkemizin ismini dünyanın en büyük 10 iktisadı ortasına yazdırmak için karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu ve haberleşme bölümlerimizde Master Planlarımız çerçevesinde kısa (2023), orta (2035) ve uzun (2053) vadede belirlediğimiz çalışmalarımızı sürdüreceğiz. 2053 amaç yılına geldiğimizde, taşınan yük ölçüsü artmasına rağmen, karayolunun yıllık yük nakliyatı hissesi yüzde 72’den yüzde 57’ye düşecek, akıllı ve otonom teknolojilerle donatılmış, süratli, emniyetli yol altyapısı ile kaza oranları daha da azaltılacak, karayollarında fosil yakıt yerine elektrikli ve alternatif güç kullanımı daha da artacaktır. 2053 yılına kadar otoyol uzunluğunu 8 bin 325 kilometreye, bölünmüş yol uzunluğunu 38 bin 60 kilometreye ulaştıracağız.”
“210 milyon olan yolcu sayısı 2053’te 344 milyona yükselecek”
Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı çalışmaları kapsamında, sınırların tamamını elektrikli ve sinyalli hale getirecek, demiryolunda güç verimliliğini artıracak, süratli tren ağını yurt geneline yaygınlaştıracaklarını söyledi.
Lojistik merkezlerin demiryolu entegrasyonlarını hayata geçireceklerini belirten Karaismailoğlu, sürdürülebilir, özgürleşen, ekonomik olarak karlı, demiryolu bölümünün gelişeceğini ve kesimdeki değişen mega trendlerle uyumlu ve bölüm dinamiklerini temel alan demiryolu altyapısı oluşturulacağını lisana getirdi.
Adil Karaismailoğlu, havayolu dalında ise hayata geçirdikleri projelerle havalimanı ağını ülke geneline yaygınlaştırdıklarını vurgulayarak, “Sektör de başarılı KÖİ uygulamalarına devam edeceğiz. 210 milyon olan yolcu sayısı 2053 hedef yılında 344 milyona yükselecektir.” dedi.
Denizyolu Kesiminde ise dünyada büyüyen ve gelişen, Türkiye üzerinden geçen ekonomik ulaşım koridorlarını geliştirecek Kanal İstanbul üzere denizyolu ve liman atılımları gerçekleştirileceğini belirten Karaismailoğlu, Türk gemi endüstrisi rekabet gücünün ve marka bedelinin artıracak adımlar atılmaya devam edileceğini kaydetti.
Karaismailoğlu, 2053 yılına kadar çeşitli liman genişletme projelerinin yanı sıra liman tesisi sayısı 217’den 255’e çıkarılacağını duyurdu.
“Fiber hat uzunluğu 1,5 milyon kilometreye ulaşacak”
Haberleşme bölümünde faal rekabetin ve tüketici refahının geliştirilmesi sağlanarak, ülke genelinde yaygın Fiber ve Genişbant altyapısının kullanımı hedeflendiğini vurgulayan Karaismailoğlu, yenilikçi haberleşme teknolojilerinde yerli ve ulusal üretim destekleneceğini ve siber güvenliğin geliştirilmesinin önceliklendirileceğini bildirdi.
Karaismailoğlu, 2053’te 5G teknolojisiyle yüzde 100 nüfus kapsaması sağlanacağını ve 6G altyapısı hazırlanmış olacağını belirterek, kelamlarını şöyle tamamladı:
“Fiber çizgi uzunluğu tüm ülke sathında yaygınlaşmış olacak. Fiber sınır uzunluğu 1,5 milyon kilometreye ulaşacaktır. Siber güvenlik alanında dünya genelinde bir marka haline gelinecek, genişleyen uydu filosu ve milletlerarası iş birlikleriyle Türkiye, global ölçekte hizmet verebilen dünyanın en büyük 10 uydu operatöründen birine dönüştürülecektir. Tüm bu gayelerimiz için oluşturduğumuz yatırım planı doğrultusunda Türkiye’nin geleceği için 198 milyar dolarlık yatırım planladık. Bu yatırımlar sayesinde ulusal gelire 1 trilyon dolar, üretime 1 trilyon 935 milyar dolar, istihdama 27 milyon kişi katkı sağlayacağız.”
(Bitti)